Velkommen til ATTAC.NO
Solidaritetshuset
Osterhausgate 27
Telefon: 22 98 93 04 (Kjernetid kl.10.00- 15.00)
epost: attac(at)attac.no

Denne siden er støttet av Norad

> Forside > Om Attac > Arkiv attac.no > 2005
Utskriftsvennlig versjon

Over 4000 samlet på Youngstorget lørdag
Publisert 04.09.2005

Mer enn 4000 mennesker demonstrerte lørdag i Oslo for en ny politisk kurs. Norge ut av Irak og nei til privatisering av velferden var sentrale krav.

– Vi skal ha alle norske offiserer ut av Irak innen 100 dager etter valget, krever talsperson Maria Walberg etter folkemønstringa som samlet mer enn 4000 mennesker i Oslos gater lørdag.

Det var den nyskapte alliansen OSLO 2005 som inviterte til folkemønstring i Oslo sentrum ni dager før valget. Torsdag offentliggjorde OSLO 2005 en meningsmåling som viste klart flertall for å få de norske styrkene ut av Irak. Fredag lovte både Ap og SV å få alle hjem. Folkemønstringen lørdag øker presset på politikerne.

-- Nå vil vi ha konkrete løfter. Partiene må også fortelle oss når Norge skal ut av Irak, utfordrer Walberg.

Lørdag marsjerte fagorganiserte sammen med miljøvernere, Attac-ere og fredsaktivister gjennom hovedstadens gater.

- OSLO 2005 viser sammenhengene mellom det som skjer i fattige land og her hjemme. Det er galt av Norge å jobbe for privatisering i Bangladesh. Og det er galt å privatisere offentlig velferd her hjemme. Vi bringer bevegelsene for rettferdighet i nord og sør sammen, forteller Walberg.

Målet for alliansen bak OSLO 2005 er å sette fokus på politiske saker, framfor partipolitisk spill. Dagens demonstrasjon var 100 prosent partipolitisk uavhengig.

-- Våre saker samler bredt. Det er massiv motstand i KrF mot satsing på private firma innen  eldreomsorgen. Likevel sitter KrF i en regjering som ønsker sterkere privat tilbud. Derfor trengs det tverrpolitisk mobilisering, partitoppene skal ikke ha monopol på politisk engasjement, sier Walberg.

30 organisasjoner støttet opp om folkemønstringen OSLO 2005. Disse organisasjonene tok initiativet: Attac Norge, LO i Oslo, Norsk Sykepleierforbund Oslo, Utdanningsforbundet Oslo, PRESS, Latin-Amerikagruppene i Norge, Fellesrådet for Afrika, For velferdsstaten.

OSLO 2005s seks felles kampsaker:

• Forsvar Folketrygden – stopp nedskjæringene!

• Styrk offentlig velferd – stopp privatiseringa!

• Styrk arbeidsmiljøloven – Ja til et menneskelig arbeidsliv!

• USA ut av Irak – norske styrker hjem nå!

• Global rettferd – slett ulandsgjelda!

• WTO gjør vondt verre – trekk norske krav til
fattige land!